Menu

  • Ultimate Wash & Wax Ultimate Wash & Wax

    Ultimate Wash & Wax

  • Glass clean Glass clean

    Glass clean

  • AutoFinesse Citrus Power AutoFinesse Citrus Power

    AutoFinesse Citrus Power

Co je to detailing?

V dnešní době se slovo detailing stává čím dál více populární, ale co to vlastně znamená? Definice slova detailing, není přímo určená, ale může znít například takto: Detailing je velice důkladné a šetrné čištění exteriéru a interiéru v automobilu, jeho renovace (korekce laku, leštění) a konzervace (voskování či jiný ochranný povlak), jehož cílem je dosažení perfektní čistoty, brilantního lesku a hlavně dokonalé ochrany.

Do detailingu rozhodně nepatří většina ručních myček, nebo firmy se zaměřením např. na čištění interiéru apod. Už vůbec do detailingu nepatří kartáčové či automatické myčky. Detailing není o tom věnovat vozu například 5 hodin a myslet si, že je hotovo. To v žádném případě nelze stihnout, a už vůbec to není otázkou pár stovek korun.

V detailingu jsou určité kroky (postupy), které by se měli dodržovat pro dokonalý výsledek a stoprocentní účinnost spojenou s dlouhodobou ochranou. Nezáleží jen na postupech, ale hlavně také na dobře zvolených prostředcích, výbavě (příslušenství) a zkušenostech. Detailing se nedá naučit pouhým čtením různých diskusních fór, ani článků. Teprve až dlouhodobá praxe dokáže člověka pořádně zasvětit do světa detailingu.

Hodně diskuzi vzniklo na téma ,,Hezčí auto než z linky“ – ano je to tak, i s čerstvě vyjetého auta z výrobní linky, lze udělat ještě krásnější a zářivější vůz, hlavně získá dokonalou ochranu. Tak i jako z úplného ,,vraku“ udělat opět výstavní vůz v plné kráse. Detailing je opravdu výjimečný a v rukou profesionálního detailera se z každého vozu stává čistý zázrak.

Interiér a exteriér Vašeho vozu si zaslouží tu nejlepší péči. Věnujte čas, ochraňte a prodlužte životnost karoserie Vašeho plechového miláčka.

Slovník základních pojmů, zkratek v detailingu:

  • PREWASH: předmytí – proces, který předchází samotnému mytí vozu prováděný většinou tlakovou vodou. Slouží převážně k oplachu hrubých nečistot z karoserie, podběhů, kol apod.
  • APC: All Purpose Cleaner – univerzální víceúčelový čistič použitelný v různém ředění většinou na všechny povrchy od plastů až po čalounění.
  • 2BM: Two Bocket method – systém mytí pomocí dvou věder, díky kterému se minimalizuje riziko poškrábaní laku, během běžného mytí. V jednom vědru čistá voda, která slouží pro vyčištění mycí rukavice, či mycí houby. V druhém vědru voda se šamponem.
  • GRIT GUARD – plastová mřížka, která se vkládá na dno mycích věder, zabraňuje víření vody a odděluje od mycí rukavice či houby nečistoty, minimalizuje se následné poškrábání laku.
  • DEKONTAMINACE – odstranění kontaminantů neboli špíny, na které sebevíce silnější šampon nestačí. Mezi kontaminanty patří zbytky asfaltových teček, polétavá rez, zaschlý ptačí trus, skvrny od tvrdé vody, hmyz, pryskyřice a mnoho dalších…
  • CLAY – plastická, tvarovatelná hmota (podobá se dětské plastelíně), která za pomocí lubrikantu čistí lak od kontaminantů v podobě polétavé rzi, asfaltu, mízy apod.
  • CLAY LUBRIKACE – přípravek, který lubrikuje povrch laku a umožňuje tak správnou funkci dekontaminační hmotě clay. Minimalizuje riziko poškrábání laku při dekontaminaci.
  • BEADING – jev, kdy se v dešti na dobře navoskovaném voze vytvoří kapky, které svévolně sklouzávají z povrchu laku při jízdě, nebo při větru.
  • SHEETING – schopnost ochranné vrstvy na laku dokonale a rychle odpuzovat vodu z povrchu vozu. Kvalita sheetingu zároveň ukazuje stav ochrany laku.
  • HOLOGRAMY – typ poškození laku, který vzniká při nesprávné technice leštění, kdy se leští buď jedno krokem, silnou lešticí pastou bez dalšího finišovacího kroku (pasta pro finish). Další příčinou může být příliš rychlá práce, bez správných tahů leštičkou s dostatečně potřebným časem. Odhalení hologramu na laku se projeví pod slunečním světlem, nebo pod silným umělým osvětlením.
  • TFR: Traffic Film Remover – silnější čistič, který velmi dobře odmašťuje a skvělé sundává film mastných nečistot, který se na autě tvoří například při jízdě v dešti.
  • CARNAUBA WAX – karnaubský vosk je získávaný z listů brazilské palmy Copernicia prunifera. Název pod INCI je Capernicia Cerifera (karnauba) wax, v potravinářství se značí E 903. Používá se pro dosažení lesklosti v mnoha různých podobách. Bývá také používán v kombinaci s včelím voskem.
  • GLAZE: glazura – je volitelný krok procesu, který při správném použití dokáže přidat další vrstvu lesku a hloubku laku.
  • ONR: Only wash, No rinse – je metoda mytí bez oplachu
  • WATERLESS – metoda mytí, která se částečně podobá ONR, jen že se vůbec nevyužívá voda. Aplikuje se pouze čistící roztok v rozprašovači a mikrovláknové utěrky.
  • IPA – ISOPROPYLALKOHOL – velmi snadno dostupný čisticí a odmašťovací prostředek. Rozpouští širokou škálu nepolárních sloučenin. Relativně netoxický a rychle se odpařuje. Používá se jako rozpouštědlo a jako čisticí prostředek. Velmi dobře odstraňuje šmouhy, špínu a otisky prstů. Účinný také při odstraňování zbytků lepidel po nálepkách. Přípravek se ředí s destilovanou vodou v poměru 1:9 (IPA:VODA). Využívá se také pro kontrolu reálného stavu laku bez zbytků past, které mohou maskovat nedokonalosti.
  • WASH MITT: mycí rukavice – příslušenství pro mytí vozidla, většinou má tvar rukavice, která se buď celá anebo její část nasadí na ruku. Ta správná rukavice by měla být velmi šetrná k laku, odolná, snadno udržovatelná a měla by mít schopnost pojmout co největší množství vody. Bývají většinou vyrobeny ze syntetického nebo přírodního materiálu.
  • EXCENTRICKÁ/ORBITÁLNÍ LEŠTIČKA (DA – dual action polishing machine) – typ leštičky, která je považovaná za bezpečnější variantu pro méně zkušené detailery. Pracuje se sní snadněji, při nesprávném použití nenapáchá tolik chyb jako s rotační leštičkou. Orbitální leštička se často označuje jako excentrická, jelikož vykonává excentrický pohyb s výkyvem většinou od 5mm do 10mm. Tento typ leštičky tolik nezahřívá leštěný panel a je vhodný pro finišovací pasty a přípravky pro čištění laku.
  • ROTAČNÍ LEŠTIČKA (rotary polishing machine) – leštičky pro velmi zkušené detailery, při správném použití lze dosáhnout těch nejlepších výsledků. Leštička pracuje na principu otáčivého pohyby s regulovanou rychlostí. V rukou začátečníka je vyšší riziko poškození laku nesprávnou technikou leštění, nebo špatně zvolenou pastou, než u excentrické/orbitální leštičky.
  • VZDUŠNÁ KOROZE: brzdový prach – vzniká třením brzdných segmentů, usazuje se na celém povrchu vozu, ale hlavně na kolech a podbězích. Působením atmosférických vlivů na povrchu koroduje. Na laku způsobuje hrubost na dotek.
  • MIKROVLÁKNOVÁ UTĚRKA: microfiber towel – základní pomůcka ve světě detailingu. Jemné mikrovlákno je na rozdíl od běžně dostupných utěrek, hadrů a jelenic schopno pohlcovat do sebe nečistoty, prach a tím snižuje riziko poškrábání povrchu. Rozlišují se podle velikost, délky vlákna, hustoty, způsobu obšití apod. Využívá se v interiéru i exteriéru vozu.
  • PĚNOVÝ APLIKÁTOR: foam aplicator – vhodný pro nanášení přírodních vosků, sealantů nebo na protekci plastových částí vozu. Nevýhodou je, že aplikátor určité množství přípravku pohltí do sebe, což zvyšuje lehce spotřebu.
  • MIKROVLÁKNOVÝ APLIKÁTOR: microfiber aplicator – používá se pro aplikaci různých produktů v interiéru i exteriéru, například vosky, sealanty, přípravky na plasty apod. Výhodou je dlouhá životnost a možnost aplikátor prát ručně nebo v pračce.
  • PRE-WAX CLEANERS - čistič před voskováním - přípravek díky kterému připravíte povrch laku pro následnou aplikaci vosku.
  • ALL-IN-ONE – vše v jednom - multifuknční přípravek.