Menu

  • Ultimate Wash & Wax Ultimate Wash & Wax

    Ultimate Wash & Wax

  • Glass clean Glass clean

    Glass clean

  • AutoFinesse Citrus Power AutoFinesse Citrus Power

    AutoFinesse Citrus Power

Základy strojního leštění laku

Leštění je krok, který je zcela odlišný od voskování. Přestože některé marketingové výrobky tyto dva procesy chybně zaměňují, jsou to naprosto rozdílné činnosti s jasnými definicemi. Co je to vlastně leštění laku? V krátkosti, jde o proces mechanického opracování poškozené vrstvy laku za použití strojní leštičky. Leštěním se totiž vytváří brilantní povrch, finálně se odstraňuje poškození a dodá se laku oslnivý lesk.

Laky v dnešní době jsou vícesložkové obvykle se skládají z plniče, barvy a čirého laku. V minulosti bývali laky pouze jednosložkové a plné těžkých kovů. Bez nutnosti přelakování lze opravovat pouze čirý lak. Běžná celková tloušťka laku bývá +- 120 µm(0.12 mm), čirý lak se na této tloušťce podílí cca 1/3. Každé vozidlo je jiné, jinak řečeno – lak není nikdy stejný. Jsou laky velmi tvrdé i velmi měkké. Obojí si vyžaduje zcela odlišný postup i přístup apod. V leštění nikdy není, ani nebude podrobný návod, vždy je vše potřeba pro správnost postupovat velmi individuálně. Časová náročnost je různá, ale pro představu “lajku“ nebo začátečníků se leštění například u nového auta může pohybovat od 7 až 16 hodin práce, u starších velmi poškozených laků se profi detailer přiblíží i k 50 hodinám tvrdé práce (v čase je zahrnuta příprava, leštění, příprava povrchu před ochranným povlakem).

Typy strojních leštiček:

V tomto článku nebudeme rozebírat žádné ruční leštění, ale leštění pouze strojní. Existují dva typy leštiček – excentrická/orbitální leštička(DA – dual action polishing machine) – typ leštičky, která je považovaná za bezpečnější variantu pro méně zkušené detailery. Pracuje se s ní snadněji, při nesprávném použití nenapáchá tolik chyb jako s rotační leštičkou. Orbitální leštička se často označuje jako excentrická, jelikož vykonává excentrický pohyb s výkyvem většinou od 5mm do 10mm. Tento typ leštičky tolik nezahřívá leštěný panel a je vhodný pro finišovací pasty a přípravky pro čištění laku. Nebo rotační leštička (rotary polishing machine) – leštičky pro velmi zkušené detailery, při správném použití lze dosáhnout těch nejlepších výsledků. Leštička pracuje na principu otáčivého pohyby s regulovanou rychlostí. V rukou začátečníka je vyšší riziko poškození laku nesprávnou technikou leštění, nebo špatně zvolenou pastou, než u excentrické/orbitální leštičky.

Varianty leštění:

Opět v závislosti na stavu laku se volí varianta leštění. Existují dvě možnosti, jednokrokové (jednostupňové) leštění – použije se pouze jeden druh přípravku. Vícekrokové (vícestupňové) leštění – použije se více past 1) hrubá 2) jemná 3) finišovací.

Příslušenství k leštění:

Když už jsme si uvedli typy leštiček, varianty leštění tak je potřeba si i přiblížit příslušenství k leštičkám. K leštění je potřeba určitá výbava, neboli příslušenství, tedy leštící kotouče. Leštící pady (kotouče) vyrábí mnoho výrobců, je několik typů a velikostí. Opravdu je vždy z čeho vybírat, dle potřeby a hlavně zkušenosti. Existují klasické pěnové kotouče, vlnité (wafllový) pěnové, vlněné kotouče, mikrovláknové kotouče apod. Kotouče se liší velikostí (průměrem), tvrdostí (tvrdý, střední, měkký apod.). K leštícím kotoučům je potřeba zvolit i vhodný unášeč, který se také liší rozměry, tloušťkou a vlastnostmi.

Slovník pojmu u leštících kotoučů:

Finishing – obvykle měkký kotouč který je vhodný s kombinací leštící finišovací pastou

Polishing – obvykle středně tvrdý kotouč který je vhodný s kombinací jemnou/střední leštící pastou.

Cutting – obvykle tvrdý kotouč který je vhodný s kombinací hrubou leštící pastou.

Tipy na leštící pasty:

  • Angelwax - Resurrection Compound, Regenerate Compound, Redemption Polish
  • CarPro - Essence, Essence Plus, ClearCut, Reflect
  • Poorboy’s World – SSR1, SSR2, SSR3, Master Cut
  • Menzerna – Super Heavy Cut Compound 300, Heavy Cut Compound 400, Heavy Cut 1100, Medium Cut 2500, Final Finish 3000, Super Finish 3500
  • Sonax Profiline – FS 05-04, SP 06-02, EX 04-06
  • School Concepts – Střední pasta S17+, Extrémně brusná pasta S2, Brusná pasta S3 Gold XXL, Leštící pasta S30+, Finišovací pasta S40 Anti-swirl
  • Koch Chemie – Heavy Cut, Micro Cut and Finish, Schleifpaste, Feinscheifpaste, Hochglanz
  • a mnoho dalších…

Dobré vědět že..

Leštící pasty obsahují abrazivní a jiné složky, které by mohli poškodit, nebo by mohli na plastových, pryžových prvcích zanechat rezidua (bílé stopy), které jdou velmi těžko odstranit. Proto se veškeré plastové díly oblepují maskovací paskou. Strojní leštění není žádná legrace, je to velká zodpovědnost. Ten kdo provádí strojní leštění, volí postupy dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. U leštění dochází k opracování vrstvy, tedy ubírání mikronu laku, odebere - li se více laku než je nutné v podstatě se lak zničí. Jestli-že se na toto necítíte a i přesto chcete mít lak vašeho vozu v perfektní kondici, vyhledejte odborníky ve svém okolí. Jen si dejte pozor, komu svěříte své vozidlo, čistící servis vyhledávejte pečlivě.