Menu

  • Ultimate Wash & Wax Ultimate Wash & Wax

    Ultimate Wash & Wax

  • Glass clean Glass clean

    Glass clean

  • AutoFinesse Citrus Power AutoFinesse Citrus Power

    AutoFinesse Citrus Power

Dekontaminace povrchu laku

U většiny lidí je to velkou neznámou. Proč vlastně dekontaminovat povrch? Co to vlastně je kontaminant a jak vzniká? Je to vůbec nutné? Tyto otázky se stále dokola opakují. V tomto článku Vám prozradíme odpovědi a i něco navíc.

Kontaminanty jsou všude a každý je na autě má. Když si někdo myslí, že se zbaví kontaminantů pouhým mytím tak je na velkém omylu. Nepomůže ani ten nejlepší, nejsilnější šampon, pro odstranění kontaminantů je potřeba použít vhodnou chemii a nejen to. Mnoho kontaminantů nejde pouhým okem ani vidět, ale lze je cítit po přejetí rukou po povrchu. Dekontaminace a příprava povrchu je velmi nutná jestli-že bude nadcházet krok leštění, nebo bude prováděna aplikace vosku či jiného ochranného povlaku.

Základní kontaminanty:

  • Zbytky ptačího trusu, zaschlý hmyz apod.
  • Kontaminanty ze stromu: pryskyřice (smůla), míza apod.
  • Asfaltové černé tečky
  • Zbytky lepidel (například po nálepkách)
  • Vodní spot (zaschlé kapky od tvrdé vody, nebo po dešti)
  • Brzdový prach (vzniká při tření brzdových destiček o kotouč)
  • a mnoho dalších…

Většina kontaminantů bývá mikroskopických rozměrů, ale musí se odstranit. Proč? Běžný příklad: jestli-že se kontaminanty neodstraní a přejde se rovnou k dalšímu kroku leštění a začne se leštit ať už ručně nebo strojně, ruční aplikátor, či leštící kotouč začne nečistoty (kontaminanty) sbírat a vy s nimi budete dále jezdit po laku a lehce ho škrábat. Navíc by se leštící kotouč na povrchu laku zasekával a najezdil by plynule, což by vedlo k jeho rychlejšímu opotřebení. Na přípravě povrchu se i odvíjí životnost aplikovaného vosku, proto je potřeba, aby byl povrch laku před aplikací vosku naprosto čistý.

Existují dva druhy dekontaminace, chemická a mechanická. Je také mnoha variant jak postupovat, ovšem pro zachování co největší šetrnosti k laku se doporučuje začít chemickou dekontaminaci a následně mechanickou za pomocí clay hmoty a lubrikantu.

Chemická dekontaminace – většinou velmi bezpečná k laku. Chemická dekontaminace je bezkontaktní a k odstranění kontaminantů využívá chemické reakce. Po aplikaci přípravku se nečistoty uvolní z povrchu laku a následně se celé auto opláchne silným proudem vody.

Mechanická dekontaminace – využívá se clay hmota a lubrikant. Clay je hmota, která jezdí po laku a sbírá do sebe nečistoty. Lubrikant umožňuje clay hmotě bezpečně klouzat po povrchu a zabrání tak poškození laku. Při výběru claye je potřeba vědět, že je dostupný ve třech variantách: Měkký (vhodný pro nové vozy, málo kontaminované), Střední (vhodný pro starší vozy, více kontaminované), Tvrdý (vhodný pro starší vozy, silně kontaminované). Při mechanické dekontaminaci je potřeba stále aplikovat lubrikant, aby byl povrch stále kluzký. Na clay hmotu nikdy netlačte a nechte volně jezdit z leva doprava, nahoru a dolu.



Základní běžný postup:

1) Chemická dekontaminace polétavé rzi – aplikuje se na celé auto, hlavně ve spodní části. Následně celé auto důkladně spláchnout silným proudem vody.
2) Chemická dekontaminace asfaltu – zbytečně neplýtvat, aplikovat pouze lokálně na určité místa, kde je potřeba (zbytky asfaltových teček se převážně vyskytují na spodní a zádní části vozu).
3) Chemická dekontaminace vodního spotu – aplikuje se pouze podle potřeby pomocí utěrky
4) Umytí vozu – použijte pH neutrální šampon bez přidaných vosků apod. pro odstranění zbytku chemie
5) Mechanická dekontaminace – za použití clay hmoty a lubrikantu
6) Umytí vozu – opakujte bod č.4
7) Vysušení karoserie

 

Po aplikaci je vozidlo dekontaminováno a může se přejít k dalšímu kroku a to k přípravě laku například před voskováním.